Pomoc psychologiczno-pedagogiczna Edukacja Dzielnicy Wawer Warszawa

Dzielnica Wawer

XXVI Liceum Ogólnokształcące im. Juliana Tuwima

Specjaliści

Pedagog:

Renata Augustyniak s. 318 (tel. 22 277 11 04)

gabinet 318

poniedziałek 9.00-14.00 

wtorek 8.00-14.00

środa 10.30-15.30 

czwartek 9.00-14.00 

piątek 8.00-11.00

 

Reedukatorzy: 

Agnieszka Buksińska

Katarzyna Kostrzewska - Wawer

Anna Majewska

Emilia Śliwińska

 

Pedagodzy wspomagający: 

Agnieszka Buksińska

Katarzyna Kostrzewska - Wawer

Dorota Dzikowska

Magdalena Sieczkowska

Emilia Śliwińska

Jolanta Kulcenty

Magdalena Dudrewicz - Walczak

INTEGRACJA W NASZEJ SZKOLE

Na terenie XXVI Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie w roku szkolnym 2021/2022 funkcjonują cztery oddziały integracyjne, jak również trzy oddziały z edukacją włączającą.

Uczniowie niepełnosprawni przyjmowani są do oddziału integracyjnego na wniosek rodziców, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz skierowania z organu prowadzącego daną placówkę. Zgodnie z regulacją prawną dotyczącą ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (DZ. U. Nr 61, poz.624 z 2001r.) w klasach integracyjnych liczba wszystkich uczniów wynosi od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

Dodatkowo w placówkach integracyjnych zatrudnia się specjalistów z zakresu pedagogiki specjalnej jako nauczycieli wspomagających, zadaniem których jest wszechstronna pomoc uczniom niepełnosprawnym w realizacji procesu dydaktycznego na lekcjach. 

Nasza placówka dostosowana jest do potrzeb osób niepełnosprawnych i młodzieży wymagającej szczególnej pomocy opiekuńczo- wychowawczej. Posiadamy podjazd dla wózków inwalidzkich, na terenie szkoły jest winda, korytarze są szerokie a klasy nie posiadają progów. 

W celu zapewnienia jak najlepszej opieki dla naszych uczniów oraz zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom niepełnosprawnym ruchowo mamy specjalnych opiekunów. 

Nasi uczniowie objęci są różnorodnymi zajęciami wspomagającymi ich prawidłowy rozwój emocjonalny, społeczny i umysłowy. Są to zajęcia wyrównawcze z różnych przedmiotów, zajęcia reedukacyjne, zajęcia rewalidacyjne, socjoterapia a także ćwiczenia rehabilitacyjne. 

Z każdym rokiem zapotrzebowanie na klasy integracyjne wzrasta.  

Na czym polega integracja w naszej szkole?

Integracja w naszej szkole polega na wspólnym uczeniu się młodzieży o różnej sprawności psychofizycznej, na ich wspólnym spędzaniu przerw, rozmowach, organizowaniu i uczestnictwie w imprezach, sprzeczkach i konstruktywnym rozwiązywaniu problemów, odnoszeniu sukcesów i radzeniu sobie z porażkami,  na uczestnictwie w życiu szkoły.

Dlaczego warto wybrać klasę  integracyjną?

Niewątpliwymi zaletami kształcenia integracyjnego są:

  • drugi nauczyciel, w osobie wspomagającego, tzn nauczyciel współorganizujący proces kształcenia
  • mała liczba uczniów w klasie (max 20 osób , w tym max 5 z orzeczeniem do kształcenia specjalnego)
  • diagnozowanie potrzeb każdego ucznia, opracowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych;
  • dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych ucznia,
  • innowacyjne metody realizowania zadań dydaktyczno-wychowawczych;
  • zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne,  zajęcia z pedagogiem szkolnym;
  • integracja uczniów niepełnosprawnych i pełnosprawnych w naturalnym środowisku rówieśniczym;
  •  nauka nawiązywania prawidłowych kontaktów i relacji z rówieśnikami, wzajemne wspieranie się;
  • wykształcenie u wszystkich uczniów postaw tolerancji, akceptacji, szacunku, otwartości na innych;
  • zdrowa  rywalizacja;
  • przygotowanie do przyszłego, samodzielnego włączania się w życie społeczne;
  • wyrabianie nawyku samodzielnego dążenia do rozwijania swoich umiejętności i zdolności;
  • opieka pedagogiczno-psychologiczna;
  • opieka medyczna w osobie pielęgniarki szkolnej.

Dzięki integracji:

Uczniowie niepełnosprawni zyskują możliwość nauki w szkole masowej, nawiązania przyjaźni ze sprawnymi rówieśnikami, zdobycia doświadczeń w naturalnym środowisku szkolnym, uczą się akceptować swoją inność i radzić sobie z trudnościami codziennego życia, mają  motywację do pokonywania barier; sprawni uczniowie zyskują możliwość nauki i poznania trudności niepełnosprawnych rówieśników, uczą się akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym i dostrzegania ich zalet, możliwości, uczą się od niepełnosprawnych kolegów i koleżanek wytrwałości, cierpliwości, szacunku do życia i poszanowania zdrowia; nauczyciele wzbogacają swój warsztat szukając rozwiązań w pracy z uczniem z trudnościami psychofizycznymi, zdobywają nowe doświadczenia, stają się bardziej wrażliwi, cierpliwi, wyrozumiali; rodzice uczniów zarówno jednych jak i drugich mają szansę poznania wzajemnie swoich problemów, radości, zyskują większą wrażliwość na cudze potrzeby i akceptację cudzej inności.

Organizacja pracy w klasach integracyjnych

W klasie integracyjnej realizowany jest  taki sam program nauczania szkoły masowej, jak w każdej innej, równoległej klasie. Realizuje się tu podstawę programową kształcenia ogólnego. Uczniowie pracują w oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki. Ilość godzin dydaktycznych jest taka sama, jak w pozostałych klasach na danym poziomie edukacyjnym.

W przypadku uczniów niepełnosprawnych rozkład tego programu jest odpowiednio przygotowany oraz na bieżąco dostosowywany przez pedagoga specjalnego współpracującego z nauczycielem przedmiotu, co do ważności i przydatności treści. W ten sposób realizowane zagadnienia, metody oraz formy pracy  są odpowiednie do indywidualnych potrzeb i możliwości młodzieży niepełnosprawnej.

W nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych.

Liczba uczniów w klasie integracyjnej wynosi od 15 do 20, w tym 3 do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają dodatkowe zajęcia specjalistyczne, rewalidacyjne i socjoterapeutyczne prowadzone przez pedagoga specjalnego, socjoterapeutę.

System  oceniania  w klasach  integracyjnych

System oceniania w klasach integracyjnych jest spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

Nauczyciele uczący w klasach integracyjnych są zobowiązani do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom, wynikającym z programu nauczania. Oceniając uczniów z orzeczeniami do kształcenia specjalnego  nauczyciele uwzględniają postępy poszczególnych uczniów oraz biorą pod uwagę wysiłek i stopień wywiązywania się z obowiązków szkolnych

odbite kolorowe dłonie