Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Specjaliści
Pedagog:
Renata Augustyniak s. 318 (tel. 22 277 11 04)
gabinet 318
poniedziałek 9.00-14.00
wtorek 8.00-14.00
środa 10.30-15.30
czwartek 9.00-14.00
piątek 8.00-11.00
Reedukatorzy:
Agnieszka Buksińska
Katarzyna Kostrzewska - Wawer
Anna Majewska
Emilia Śliwińska
Pedagodzy wspomagający:
Agnieszka Buksińska
Katarzyna Kostrzewska - Wawer
Dorota Dzikowska
Magdalena Sieczkowska
Emilia Śliwińska
Jolanta Kulcenty
Magdalena Dudrewicz - Walczak
INTEGRACJA W NASZEJ SZKOLE
Na terenie XXVI Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie w roku szkolnym 2021/2022 funkcjonują cztery oddziały integracyjne, jak również trzy oddziały z edukacją włączającą.
Uczniowie niepełnosprawni przyjmowani są do oddziału integracyjnego na wniosek rodziców, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz skierowania z organu prowadzącego daną placówkę. Zgodnie z regulacją prawną dotyczącą ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (DZ. U. Nr 61, poz.624 z 2001r.) w klasach integracyjnych liczba wszystkich uczniów wynosi od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
Dodatkowo w placówkach integracyjnych zatrudnia się specjalistów z zakresu pedagogiki specjalnej jako nauczycieli wspomagających, zadaniem których jest wszechstronna pomoc uczniom niepełnosprawnym w realizacji procesu dydaktycznego na lekcjach.
Nasza placówka dostosowana jest do potrzeb osób niepełnosprawnych i młodzieży wymagającej szczególnej pomocy opiekuńczo- wychowawczej. Posiadamy podjazd dla wózków inwalidzkich, na terenie szkoły jest winda, korytarze są szerokie a klasy nie posiadają progów.
W celu zapewnienia jak najlepszej opieki dla naszych uczniów oraz zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom niepełnosprawnym ruchowo mamy specjalnych opiekunów.
Nasi uczniowie objęci są różnorodnymi zajęciami wspomagającymi ich prawidłowy rozwój emocjonalny, społeczny i umysłowy. Są to zajęcia wyrównawcze z różnych przedmiotów, zajęcia reedukacyjne, zajęcia rewalidacyjne, socjoterapia a także ćwiczenia rehabilitacyjne.
Z każdym rokiem zapotrzebowanie na klasy integracyjne wzrasta.
Na czym polega integracja w naszej szkole?
Integracja w naszej szkole polega na wspólnym uczeniu się młodzieży o różnej sprawności psychofizycznej, na ich wspólnym spędzaniu przerw, rozmowach, organizowaniu i uczestnictwie w imprezach, sprzeczkach i konstruktywnym rozwiązywaniu problemów, odnoszeniu sukcesów i radzeniu sobie z porażkami, na uczestnictwie w życiu szkoły.
Dlaczego warto wybrać klasę integracyjną?
Niewątpliwymi zaletami kształcenia integracyjnego są:
- drugi nauczyciel, w osobie wspomagającego, tzn nauczyciel współorganizujący proces kształcenia
- mała liczba uczniów w klasie (max 20 osób , w tym max 5 z orzeczeniem do kształcenia specjalnego)
- diagnozowanie potrzeb każdego ucznia, opracowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych;
- dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych ucznia,
- innowacyjne metody realizowania zadań dydaktyczno-wychowawczych;
- zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne, zajęcia z pedagogiem szkolnym;
- integracja uczniów niepełnosprawnych i pełnosprawnych w naturalnym środowisku rówieśniczym;
- nauka nawiązywania prawidłowych kontaktów i relacji z rówieśnikami, wzajemne wspieranie się;
- wykształcenie u wszystkich uczniów postaw tolerancji, akceptacji, szacunku, otwartości na innych;
- zdrowa rywalizacja;
- przygotowanie do przyszłego, samodzielnego włączania się w życie społeczne;
- wyrabianie nawyku samodzielnego dążenia do rozwijania swoich umiejętności i zdolności;
- opieka pedagogiczno-psychologiczna;
- opieka medyczna w osobie pielęgniarki szkolnej.
Dzięki integracji:
Uczniowie niepełnosprawni zyskują możliwość nauki w szkole masowej, nawiązania przyjaźni ze sprawnymi rówieśnikami, zdobycia doświadczeń w naturalnym środowisku szkolnym, uczą się akceptować swoją inność i radzić sobie z trudnościami codziennego życia, mają motywację do pokonywania barier; sprawni uczniowie zyskują możliwość nauki i poznania trudności niepełnosprawnych rówieśników, uczą się akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym i dostrzegania ich zalet, możliwości, uczą się od niepełnosprawnych kolegów i koleżanek wytrwałości, cierpliwości, szacunku do życia i poszanowania zdrowia; nauczyciele wzbogacają swój warsztat szukając rozwiązań w pracy z uczniem z trudnościami psychofizycznymi, zdobywają nowe doświadczenia, stają się bardziej wrażliwi, cierpliwi, wyrozumiali; rodzice uczniów zarówno jednych jak i drugich mają szansę poznania wzajemnie swoich problemów, radości, zyskują większą wrażliwość na cudze potrzeby i akceptację cudzej inności.
Organizacja pracy w klasach integracyjnych
W klasie integracyjnej realizowany jest taki sam program nauczania szkoły masowej, jak w każdej innej, równoległej klasie. Realizuje się tu podstawę programową kształcenia ogólnego. Uczniowie pracują w oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki. Ilość godzin dydaktycznych jest taka sama, jak w pozostałych klasach na danym poziomie edukacyjnym.
W przypadku uczniów niepełnosprawnych rozkład tego programu jest odpowiednio przygotowany oraz na bieżąco dostosowywany przez pedagoga specjalnego współpracującego z nauczycielem przedmiotu, co do ważności i przydatności treści. W ten sposób realizowane zagadnienia, metody oraz formy pracy są odpowiednie do indywidualnych potrzeb i możliwości młodzieży niepełnosprawnej.
W nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych.
Liczba uczniów w klasie integracyjnej wynosi od 15 do 20, w tym 3 do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają dodatkowe zajęcia specjalistyczne, rewalidacyjne i socjoterapeutyczne prowadzone przez pedagoga specjalnego, socjoterapeutę.
System oceniania w klasach integracyjnych
System oceniania w klasach integracyjnych jest spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
Nauczyciele uczący w klasach integracyjnych są zobowiązani do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom, wynikającym z programu nauczania. Oceniając uczniów z orzeczeniami do kształcenia specjalnego nauczyciele uwzględniają postępy poszczególnych uczniów oraz biorą pod uwagę wysiłek i stopień wywiązywania się z obowiązków szkolnych